Where did this ceremony take place:
In English
[EN] Matimpugan tradition is held every year in Tenganan Pegringsingan village and is a part of rites of passage for dahas (girls) and terunas (boys) to enter adulthood. The boys and girls are firstly declared that they are physically ready (they have entered puberty), and they should follow the rules determined by the senior villagers. During the ritual, six girls sit on a ‘bale’ (a traditional building made usually of woods) with their backs facing the boys. The girls are not allowed to bring any items except a gringsing cloth measuring 2 x 2 meters for head and back covers. Then, when the judge sets that the game is ready, the boys throw mud to the back of the girls. This mud is a mixture of rotten jackfruits, mud and cow (sometimes bufallow) dung.
In Vedic tradition, cow dung is considered sacred and becomes main ingredients for purificatory rituals (called prayascitta). There are five sacred items produced by cows, namely milk, curd, clarified butter, urine and dung. When those five ingredients are mixed, they are called panca-gavya and are used to purify things and places from any impurities.
In Balinese
BA Upacara Matimpugan kalaksanayang nyabran warsa ring Tenganan Pagringsingan, Karangasem, lan dados upacara paminget munggah bajang ipun anak lanang lan istri. Yaning anake lanang lan istri sampun ngawetuang caciren munggah bajang, para panglingsir desane ngametuang pararem mangda ipun nyarengin upacara puniki. Ritatkala upacara, nem anak istri malinggih ring balene, ngungkurin anake sane lanang. Anake istri tan kalugra makta bebaktan napi-napi sajaba kain gringsing dawane 2 ping 2 meter kemaon. Kain puniki kaanggen ngungkubin duur lan ungkur ipun. Sampun kenten, yaning upacarane sampun kakawitin, anake lanang nimpug ungkur anake istri nganggen endut. Endut puniki wantah campuhan buan nangka sane sampun berek, endut tanah lan tain sampi nyabran kala tain kebo .
Manut ring dresta Wedane, koratan lembu kabawos suci tur dados kaanggen sarana panyucian utawi prayascitta. Wenten limang soroh lelakaran suci sane kametuang olih i lembu, luir ipun empehan, dadhi, minyak, warih lan koratan. Yaning limang lelakaran puniki kacampuhang, nika kabawos panca-gawya tur kaanggen nyuciang pekarangan saking sekancan mala.
In Indonesian
[ID] Tradisi Matimpugan dilakukan setiap tahun di Desa Tenganan Pagringsingan, Karangasem, dan merupakan bagian dari ritual pendewasaan bagi para daha (remaja perempuan) dan taruna (remaja laki-laki). Mereka pertama-tama dikukuhkan oleh tetua desa bahwa mereka telah mengalami ciri-ciri perubahan fisik menuju kedewasaan (pubertas). Selama upacara, enam remaja perempuan duduk di balai dengan punggung menghadap pemuda-pemuda. Remaja perempuan itu tidak diperkenankan membawa peralatan apa pun kecuali selembar kain gringsing berukuran 2 X 2 meter untuk menutupi kepala dan punggung mereka. Kemudian, ketika upacara dimulai, para laki-laki melempar lumpur yang adalah campuran buah nangka busuk, lumpur tanah dan kotoran sapi (kadang kerbau).
Dalam tradisi Veda, kotoran sapi disebut sebagai benda yang suci dan menjadi bahan utama dalam upacara penyucian atau prayascitta. Ada lima bahan suci yang dikeluarkan oleh sapi, yakni susu, yogurt, mentega murni, urin dan kotoran. Ketika kelima benda ini dicampur, campuran itu disebut panca-gavya dan digunakan untuk menyucikan suatu tempat dari segala jenis ketidaksucian.
Buana Bali
www.instagram.com/buana_photography
Enable comment auto-refresher