Wiwaha

From BASAbaliWiki
Wiwaha.jpg
Holiday or Ceremony
Wiwaha
Related books
  • A House in Bali
  • Bali
  • Ovulasi Yang Gagal
  • Ancient Rites in the Digital Age
  • Book Bali: Portraits of Life
  • Property "Related book" (as page type) with input value "Culture & Ritual" contains invalid characters or is incomplete and therefore can cause unexpected results during a query or annotation process.Culture & Ritual
Related children's books
    Related folktales
      Related lontar
        Related places
          Calendar
          • Pawukon:
          • Sasih
          Dictionary words


          Add your comment
          BASAbaliWiki welcomes all comments. If you do not want to be anonymous, register or log in. It is free.

          Information about Holiday or Ceremony

          Wiwaha

          Where did this ceremony take place:


          In English

          [EN] Wiwaha means marriage ceremony. It is a very important ceremony in all beliefs and religions, including for the Balinese. It is mentioned in the Vedic Scriptures that sexual union before marriage is prohibited and sinful. Why it is sinful is because human beings are created different from animals. Therefore, human beings should act accordingly based on a more developed mental and spiritual qualities. This is the main purpose of religions and traditions. According to religious traditions, marriage ceremony is conducted to give permission to human being to have sexual union to produce pious generations. There are various marriage systems in Bali. Normally, a woman lives in her husband’s house, and becomes a part of the husband’s family. This is called Purusa system. Sometimes, in some places, a man lives in the woman’s family and becomes a member of the family. This case, called Nyentana, happens usually because the woman’s family doesn’t have a son as the successor of the family lineage. Also, there is another system called Pada Gelahang, in which the man’s and the woman’s families still regard the married couple as their family members.

          In Balinese

          BA Wiwaha inggih punika upacara nganten. Upacara puniki pinih kasaratang ring makasami dresta lan agamane, napi malih ring Bali. Kasurat ring Pustaka Suci Wedane indike patemon anak lanang lawan istri sadurung pawiwahan tan kadadosang duaning gumanti ngaletehin lan papa. Patemon sakadi puniki kabawos leteh duaning i manusa kakarsayang sios teken baburon. Nika mawinan, i manusia patut malaksana manut ring tata laksana sane metu saking watek-watek pikayun lan kaniskalan sane luhuran. Niki sampun tatujon sakancan agama lan drestane. Manut ring dresta agamane, upacara pawiwahan kalaksanayang pinaka pinunas i manusa mangda kaledangang matemu kama gumanti ngareka santana sane suputra.

          Wenten makudang-kudang dresta anake mawiwaha ring Bali. Biasane, anake istri nongos ring jumah rabin ipun sane lanang, dados angga irika. Niki kabawos pakem Purusa. Nyabran kala, ring akudang genah ring Bali, anake lanang kajuang ring anake istri tur dados angga ring jumah anake istri. Niki kabawos Nyentana. Nyentana biasane kalaksanayang yaning anake istri nenten maduwe sameton lanang pinaka santana sane ngalanturang lalintihan kulawarga. Wenten taler pakem kabawos Pada Gelahang, ritatkala i lanang lan istri pada-pada kaduwenang tur kaakuin olih kulawarga makakalih.

          In Indonesian

          [ID] Wiwaha adalah upacara pernikahan, salah satu yang paling penting dalam setiap agama dan tradisi, apalagi di Bali. Tercantum dalam Kitab Suci Weda bahwa pertemuan laki-laki dan perempuan sebelum upacara perkawinan tidak diperbolehkan dan merupakan perbuatan berdosa. Mengapa perbuatan seperti itu berdosa adalah karena manusia diciptakan berbeda dengan binatang. Itulah sebabnya, manusia seharusnya bertindak sesuai dengan tata laksana yang bersumber dari kesadaran mental dan spiritual yang lebih berkembang. Ini adalah tujuan dari setiap agama dan tradisi. Sesuai dengan aturan agama, upacara perkawinan dilakukan sebagai sebuah permohonan izin agar seorang laki-laki bisa mengadakan hubungan dengan perempuan untuk menciptakan keturunan yang saleh. Ada banyak sistem perkawinan di Bali. Biasanya, seorang perempuan tinggal di rumah laki-laki dan menjadi anggota keluarganya. Ini disebut sistem Purusa. Kadang, di beberapa tempat di Bali, laki-laki diminta oleh perempuan dan tinggal di rumah perempuan sebagai anggota keluarga. Ini disebut Nyentana. Nyentana biasanya dilakukan apabila mempelai perempuan tidak memiliki saudara laki-laki yang meneruskan trah keluarga. Ada juga sistem yang disebut Pada Gelahang, yakni ketika keluarga laki-laki dan perempuan sama-sama mengakui kedua mempelai sebagai anggota keluarga mereka.


          Wiwaha Bali Organizer


          https://www.youtube.com/channel/UCqyLrU21AZGP9uBmME7IshA

          <ul><li>Property "Holiday information text" (as page type) with input value "EN] Wiwaha means marriage ceremony. It is a very important ceremony in all beliefs and religions, including for the Balinese. It is mentioned in the Vedic Scriptures that sexual union before marriage is prohibited and sinful. Why it is sinful is because human beings are created different from animals. Therefore, human beings should act accordingly based on a more developed mental and spiritual qualities. This is the main purpose of religions and traditions. According to religious traditions, marriage ceremony is conducted to give permission to human being to have sexual union to produce pious generations.There are various marriage systems in Bali. Normally, a woman lives in her husband’s house, and becomes a part of the husband’s family. This is called Purusa system. Sometimes, in some places, a man lives in the woman’s family and becomes a member of the family. This case, called Nyentana, happens usually because the woman’s family doesn’t have a son as the successor of the family lineage. Also, there is another system called Pada Gelahang, in which the man’s and the woman’s families still regard the married couple as their family members." contains invalid characters or is incomplete and therefore can cause unexpected results during a query or annotation process.</li> <!--br--><li>Property "Holiday information text ban" (as page type) with input value "BA] Wiwaha inggih punika upacara nganten. Upacara puniki pinih kasaratang ring makasami dresta lan agamane, napi malih ring Bali. Kasurat ring Pustaka Suci Wedane indike patemon anak lanang lawan istri sadurung pawiwahan tan kadadosang duaning gumanti ngaletehin lan papa. Patemon sakadi puniki kabawos leteh duaning i manusa kakarsayang sios teken baburon. Nika mawinan, i manusia patut malaksana manut ring tata laksana sane metu saking watek-watek pikayun lan kaniskalan sane luhuran. Niki sampun tatujon sakancan agama lan drestane. Manut ring dresta agamane, upacara pawiwahan kalaksanayang pinaka pinunas i manusa mangda kaledangang matemu kama gumanti ngareka santana sane suputra.Wenten makudang-kudang dresta anake mawiwaha ring Bali. Biasane, anake istri nongos ring jumah rabin ipun sane lanang, dados angga irika. Niki kabawos pakem Purusa. Nyabran kala, ring akudang genah ring Bali, anake lanang kajuang ring anake istri tur dados angga ring jumah anake istri. Niki kabawos Nyentana. Nyentana biasane kalaksanayang yaning anake istri nenten maduwe sameton lanang pinaka santana sane ngalanturang lalintihan kulawarga. Wenten taler pakem kabawos Pada Gelahang, ritatkala i lanang lan istri pada-pada kaduwenang tur kaakuin olih kulawarga makakalih." contains invalid characters or is incomplete and therefore can cause unexpected results during a query or annotation process.</li> <!--br--><li>Property "Holiday information text id" (as page type) with input value "ID] Wiwaha adalah upacara pernikahan, salah satu yang paling penting dalam setiap agama dan tradisi, apalagi di Bali. Tercantum dalam Kitab Suci Weda bahwa pertemuan laki-laki dan perempuan sebelum upacara perkawinan tidak diperbolehkan dan merupakan perbuatan berdosa. Mengapa perbuatan seperti itu berdosa adalah karena manusia diciptakan berbeda dengan binatang. Itulah sebabnya, manusia seharusnya bertindak sesuai dengan tata laksana yang bersumber dari kesadaran mental dan spiritual yang lebih berkembang. Ini adalah tujuan dari setiap agama dan tradisi. Sesuai dengan aturan agama, upacara perkawinan dilakukan sebagai sebuah permohonan izin agar seorang laki-laki bisa mengadakan hubungan dengan perempuan untuk menciptakan keturunan yang saleh.Ada banyak sistem perkawinan di Bali. Biasanya, seorang perempuan tinggal di rumah laki-laki dan menjadi anggota keluarganya. Ini disebut sistem Purusa. Kadang, di beberapa tempat di Bali, laki-laki diminta oleh perempuan dan tinggal di rumah perempuan sebagai anggota keluarga. Ini disebut Nyentana. Nyentana biasanya dilakukan apabila mempelai perempuan tidak memiliki saudara laki-laki yang meneruskan trah keluarga. Ada juga sistem yang disebut Pada Gelahang, yakni ketika keluarga laki-laki dan perempuan sama-sama mengakui kedua mempelai sebagai anggota keluarga mereka." contains invalid characters or is incomplete and therefore can cause unexpected results during a query or annotation process.</li></ul>