Nangluk Merana

From BASAbaliWiki
Revision as of 08:02, 8 September 2023 by Ayu Suaningsih (talk | contribs)
(diff) ← Older revision | Latest revision (diff) | Newer revision → (diff)
20230718T230703168Z460258.jpg
Title
Nangluk Merana
Photo Credit/Source
Artist / contributor
Kebyar Sasmita
Genre
Black and White
Related Place
Bali
Related rituals


Add your comment
BASAbaliWiki welcomes all comments. If you do not want to be anonymous, register or log in. It is free.

In English

Nangluk merana means "to subdue the plague". Merana in Balinese can mean plague or pest. If this epidemic has infected many people and is getting worse, it is usually called "grubug" or "grand gering". When related to agriculture, languishing is a disease and pest in plants. There is also the Balinese term "wet" to refer to pests. Therefore, in Balinese astrology, there are the terms "wet gede" and "wet cenik".

The Nangluk Merana ceremony is held at Sasih Kanem, usually at tilem time. Sasih Kanem (December-January) is a season of transition, so many diseases appear. This ceremonial procession is usually carried out at Catuspata (village intersection) or at Bale Agung Temple. If a village has a hermitage in the form of a statue or barong, this hermitage is accompanied around the village to provide good protection for the residents.

Outwardly, the Nangluk Merana ceremony must be accompanied by actions to protect the environment. No matter how big the ceremony, if the environment is not looked after, cleaned and preserved, disease outbreaks and suffering will always arise. Diseases and disasters arise because humans cannot protect the environment. Managing waste and maintaining cleanliness is the intention of Nangluk Mrana which is as important as the ceremony. What is no less important is to cleanse oneself from all bad qualities.

In Balinese

Nangluk mrana mateges ngaonang mrana. Mrana ring basa Bali dados kaartiang gering utawi basah. Yening gering puniki sampun ngeniang anak akeh tur sayan ngaonang, ketahnyane kasengguh grubug utawi gering agung . Yening ring baga tetanduran, mrana inggih punika gering ring tetanduran. Wenten taler istilah basa Bali basah anggen nyengguh mrana. Nika mawinan ring wariga Baline wenten kruna basah gede lan basah cenik.

Upacara Nangluk Mrana kamargiang ring Sasih Kanem, lumrahnyane ring tilem. Sasih Kanem Desember-Januari wantah masa pancaroba, pasalin masan panes ngawit masan sabeh. Nika mawinan akeh mranane wetu. Polah-palih upacara puniki lumrah kalaksanayang ring Catuspata pempatan desa utawi ring Pura Bale Agung. Yening pradesane maduwe patapakan-patapakan marupa arca utawi barong, patapakan puniki kairing ngiderin wewengkon desa mangda micayang suraksa majeng ring wargine.

Ring widang sekala, upacara Nangluk Mrana sapatutnyane kasarengin antuk ngulati ngraksa palemahan utawi lingkungan . Amunapi ja agengne upacara, yening palemahane nenten kapiara, kakedasang, tur kalestariang, mrana lan sangsara pastika satata wetu. Gering lan bencana wetu duaning i manusia nenten prasida miara palemahan. Mretenin luhu lan miara kabersihan wantah artos Nangluk Mrana ring urip sekala sane pateh kotamanyane saking upacara. Sane tan alah utama inggih punika mareresik ring angga sarira mangda satata resik saking laksanan sane corah.

In Indonesian

Nangluk merana berarti “menundukkan wabah”. Merana dalam bahasa Bali bisa berarti wabah atau hama. Apabila wabah ini sudah menjangkiti banyak orang dan semakin parah, maka biasanya disebut “grubug” atau “gering agung”. Apabila terkait dengan pertanian, merana adalah penyakit dan hama pada tumbuhan. Ada pula istilah bahasa Bali “basah” untuk menyebut hama. Karena itu, dalam astrologi Bali, ada istilah “basah gede” dan “basah cenik”.

Upacara Nangluk Merana dilakukan pada Sasih Kanem, biasanya pada waktu tilem. Sasih Kanem (Desember-Januari) adalah masa peralihan musim, sehingga banyak penyakit bermunculan. Prosesi upacara ini biasanya dilakukan di Catuspata (perempatan desa) atau di Pura Bale Agung. Apabila suatu desa memiliki petapakan berupa arca atau barong, petapakan ini diiring berkeliling desa untuk memberikan perlindungan baik bagi warga.

Secara lahiriah, upacara Nangluk Merana harus dibarengi dengan aksi menjaga lingkungan. Sebesar apa pun upacara, apabila lingkungan tidak dijaga, dibersihkan dan dilestarikan, wabah penyakit dan penderitaan pasti selalu muncul. Penyakit dan bencana timbul karena manusia tidak bisa menjaga lingkungan. Mengelola sampah dan menjaga kebersihan adalah maksud dari Nangluk Mrana yang sama pentingnya dengan upacara. Yang tidak kalah pentingnya juga adalah membersihkan diri sendiri dari segala sifat-sifat buruk.