Where did this ceremony take place:
In English
[EN] When a person enters adulthood, his parents prepare a tooth-filling ceremony. In common Balinese, this is called masangih, mapandes or metatah. For most Balinese people, the mapandes ceremony is a large ceremony that signifies that the child is an adult. Before the child is married, he must do the tooth-filling ceremony first. That's why the mapandes ceremony is usually done in conjunction with the wedding ceremony (wiwaha).
During the Mapandes ceremony, young people who will be given the blessing are well decorated and given gifts. Then, (s)he lays on a mattress. A juru sangging or a priest is invited to flatten the tip of the teen’s teeth. There are six teeth which are leveled, namely four incisors and two canines. The six teeth are in the upper jaw. The teeth in the lower jaw are not flattened.
Rubbing the tips of six teeth so that they are flat is a sign that maturity means controlling six enemies in a person. The six enemies are called sad ripu, namely lust, greed, anger, drunkenness, confusion and envy. Among the six enemies, envy is the most dangerous. Lust, anger or greed can be directed towards good things, for example common appetite or appetite for knowledge. The nature of anger can also be directed in a positive direction, for example anger at traffic violators. But envy cannot be made good. Therefore, envy must be destroyed.
In Balinese
BA Ritatkala anake munggah teruna kelih, reraman ipun ngaryanang upacara mapandes. Ring basa Bali lumrah, upacara puniki kabawos masangih, mapandes, utawi matatah. Manut akehan krama Bali, upacara mapandes inggih punika upacara ageng sane nyihnayang i sanak sampun munggah teruna kelih. Sadurung anake punika nganten, ipun patut mapandes dumun. Nika mawinan ring nyabran kala upacara mapandes biasane kalaksanayang sinarengan antuk upacara pawiwahan.
Duk palaksanan upacarane, anake sane jagi kaupacarain maseh tur kaicen wastra anyar sane luwih miwah kado saking kulawarga lan timpal-timpal ipun. Sampun kenten, ipun kasirepang ring kasure anyar. Wenten juru sangging utawi sang sulinggih sane kaulemin nyangih gigin i sanak. Wenten nem gigi sane kasangih, lwir ipun patpat gigi arep lan kalih gigi caling. Maka nem punika sami gigi sane tumbuh ring luhur. Gigi sane tumbuh ring sor nenten kasangih.
Nyangih muncuk gigine maka nem punika wantah pinda, nyaratang panadian anake teruna kelih mateges ngararem nem musuhe ring dewek. Maka nem musuh punika kabawos sad ripu, inggih punika kama, kroda, loba, mada, bingung, lan matsarya. Saking nem musuh punika, matsarya utawi iri hati sane pinih baya. Kama, kroda utawi loba prasida kadadosang becik, upamine ritatkala malajah. Kama rasa edot malajah janten becik. Kroda utawi piduka taler prasida kadadosang becik, upamine ritatkala polisine ngejuk maling utawi ritatkala wenten anake tan satinut ring pararem palalintasan. Nanging matsarya utawi iri ati tan prasida kabecikang. Nika mawinan, matsarya patut tatas kapralina.
In Indonesian
[ID] Tatkala seseorang memasuki usia dewasa, orang tuanya menyiapkan upacara potong gigi. Dalam bahasa Bali lumrah, ini disebut masangih, mapandes atau metatah. Bagi sebagian besar masyarakat Bali, upacara mapandes adalah upacara besar yang menandakan bahwa si anak telah dewasa. Sebelum anak itu menikah, ia harus melakukan upacara potong gigi terlebih dahulu. Karena itulah upacara mapandes biasanya dilakukan bersamaan dengan upacara pernikahan (wiwaha).
Saat upacara mapandes, anak muda yang akan diberikan pemberkatan dihias dengan baik dan diberikan hadiah. Kemudian, ia berbaring di sebuah kasur. Seorang juru sangging atau seorang pendeta diundang untuk menggosok ujung gigi si anak. Ada enam gigi yang diratakan, yakni empat gigi seri dan dua gigi taring. Keenam gigi itu ada di rahang atas. Gigi di rahang bawah tidak diratakan.
Menggosok ujung enam gigi agar rata adalah sebuah isyarat bahwa kedewasaan berarti mengendalikan enam musuh dalam diri seseorang. Keenam musuh itu disebut sad ripu, yaitu nafsu, loba, kemarahan, kemabukan, kebingungan dan sifat iri. Di antara keenam musuh itu, sifat iri adalah yang paling berbahaya. Nafsu, kemarahan atau kelobaan bisa diarahkan menuju hal yang baik, misalnya nafsu makan atau nafsu akan pengetahuan. Sifat marah juga bisa diarahkan ke arah positif, misalnya marah pada pelanggar lalu lintas. Tapi sifat iri tidak bisa dibuat jadi baik. Karena itu, sifat iri harus dimusnahkan.
Gede Aryana
youtube.com/channel/UCySZ_pnI_gUE_XSoD96vI7Q
Enable comment auto-refresher