Sivaratri means ‘night of Siva’. This holiday falls once a year in January, a day before new moon’s day of month Kapitu. If a Hindu mentions ‘a day’, it always means from sunrise until the next sunrise. It is quite different from modern day calculation which starts at midnight.
At the night of Sivaratri, Lord Siva does deep meditation, called samadhi. The Balinese stay awake in the entire night to pray and meditate. It is advised that people contemplate their mind in order to control it over good and bad.
Commonly, the Balinese pray on Sivaratri day at Pura Dalem temple, for it is a holy place for Lord Siva according to Balinese Hindu tradition. Other than Pura Dalem, some other people stay up at school’s temple, Jagatnatha temples or any other big temples in Bali and Indonesia. Sivaratri is not only celebrated in Bali, but also by the Hindus throughout the globe.
Siwaratri mateges wengining Bhatara Siwa . Rahina suci puniki medal awarsa pisan, arahina sadurung tilem Kapitu kabawos purwanining tilem Kapitu . Yaning krama Hindune maosin arahina , nika ngawit suryane medal nyantos semeng benjangne, nenten sakadi paitungan modern sane ngawit ring tengahi lemeng.
Ring wengining Siwaratri, Ida Bhatara Siwa ngelar yoga samadhi. Krama Baline majagra utawi magadang awengi lemah tur ngelar pangubakti miwah tapabrata, tur mayoga samadhi. Kaaptiang mangda kramane sami negtegang kahyun mangda prasida ngawiweka dharma lan adharma.
Biasane, krama Baline ngelar sembah pangubakti Siwaratri ring Pura Dalem, duaning Pura Dalem wantah stanan Ida Bhatara Siwa manut sastragama Hindu ring Bali. Tan ring Pura Dalem kemanten, wenten taler kramane majagra ring parahyangan sekolah, Pura Jagatnatha turmaning kahyangan-kahyangan lianan ring jagat Bali lan Indonesia. Siwaratri tan kalaksanayang olih krama Bali kemanten, nanging taler olih sami krama Hindune sajebag jagat.
Manut makudang-kudang sastra, dosane ento patuh sekadi punyan ane mentik uling batun kanti bisa mabuah. An nglanusang punyan totonan wantah karma manusan . Ada 3 pahan dosa:
1 Dosa an enu marupa benih di suksma sarira i ragan . Dosan en sekadi manah an jel , kama lan rasa gedeg utawi pedih. Y n Nyama sesai ngipiang malaksana laksanan an patuh, ento bisa dogen panglahlah uling benih dosa an ada di idup ipidan. Y n Nyama sesai ngayal an boya-boya, ento bisa dog n lahlahan uli benih dosa an enu ada di tengah suksma sarira. Manah jel an seed pesan masih lahlahan uling dosa an enu m rupa benih en .
2 Dosa an tumbuh di tengah suksma sarira. Y n Nyama ngelah dosa buka k n , bisa nglahlahin nyama kanti tusing bisa ngeret indriya malaksana jel , yadiapin Nyama nawang ento laksanan pelih. Lahlahan an l nan, Nyama tusing bisa ngalahin pagubugan an corah tur sukeh makelid uli solah an jel .
3 Dosa an suba mabuah. Y n dosa Nyaman suba mabuah buah karma , nga nang Nyama lakar nemu soroh an jel di idup . Nyama bisa dog n gelem-geleman, sebet, kena bencana, miwah an lenan anut tek n laksanan corah ipidan.
Nah Nyama, dosa-dosa ento tusing ja aluh ngilangang ulian i raga magadang. Patut pisan i raga nyiksik bulu, ngenehang solah i ragan , tur ngejohin pagubugan an corah utawi jel . Semangat
Sivaratri berarti ‘malam Siva’. Hari raya ini jatuh setahun sekali di bulan Januari, sehari sebelum tilem Kapitu. Apabila orang Hindu menyebut satu hari, maka itu berarti dari matahari terbit hingga matahari terbit berikutnya, bukan dihitung dari tengah malam.
Pada malam Sivaratri, Bhatara Siva melakukan samadhi. Masyarakat Bali melakukan jagra, atau begadang semalam suntuk untuk bersembahyang dan bermeditasi. Pada malam Sivaratri, masyarakat Bali diharapkan mengheningkan pikiran agar mampu memilah antara kebajikan dan keburukan.
Biasanya, masyarakat Bali melakukan persembahyangan Sivaratri di Pura Dalem, sebab Pura Dalem adalah tempat suci untuk memuja Bhatara Siva menurut tradisi Hindu di Bali. Tidak hanya di Pura Dalem, ada juga sebagian masyarakat yang melek semalam suntuk di parahyangan sekolah, Pura Jagatnatha atau pura-pura besar lainnya di seluruh Bali dan Indonesia. Sivaratri tidak hanya dirayakan di Bali, namun juga oleh umat Hindu di seluruh dunia.
Menurut berbagai sumber sastra, dosa diibaratkan seperti sebuah pohon yang bisa tumbuh dari benih hingga berbuah. Nutrisinya didapatkan dari karma (perbuatan) manusia. Ada 3 jenis dosa:
1) Dosa yang masih berupa benih di suksma sarira. Dosa ini terwujud berupa pikiran-pikiran jahat, keinginan, nafsu dan kemarahan. Kalau kamu sering bermimpi melakukan perbuatan tertentu, itu kemungkinan adalah efek dari benih dosa di kehidupan sebelumnya. Kalau kamu sering mengkhayalkan hal-hal yang tidak-tidak, itu adalah efek dari benih dosa yang masih ada dalam suksma sarira (badan halus). Keinginan buruk yang begitu menggebu-gebu juga merupakan efek dari dosa yang masih berupa benih ini.
2) Dosa yang telah tumbuh dalam suksma sarira. Kalau kamu punya dosa yang sedang tumbuh dalam suksma sarira-mu, efeknya adalah ketidakmampuan kamu untuk mengendalikan diri dari perbuatan yang salah, meskipun kamu kadang-kadang tahu itu salah. Efek yang lain adalah, kamu tidak bisa meninggalkan pergaulan yang salah dan sulit melepaskan diri dari kebiasaan yang buruk.
3) Dosa yang telah berbuah. Apabila dosamu telah berbuah (buah karma), maka kamu akan mengalami hal buruk dalam kehidupanmu. Kamu mengalami penyakit, kesedihan, bencana, kecelakaan dan sebagainya sesuai dengan perbuatan buruk yang pernah kamu lakukan di masa lalu.
Jadi, dosa-dosa itu tidak bisa hilang seketika hanya dengan begadang. Perlu proses introspeksi dan menghindari pergaulan yang salah. Semangat!
Enable comment auto-refresher